Grekland 2016

Bloggen lever igen, i alla fall i tio dagar till. Marie och jag är äntligen på plats i Grekland och befinner oss närmare bestämt på Mykonos. Resan hit var lång men allt flöt på så himla smidigt så det gjorde inget att det tog lite tid. Klockan 16.15 i onsdags lyfte vi från Köpenhamn och Marie var ruggigt taggad på att vi äntligen var påväg.

Vi landade kring 21 och tog oss direkt till Pireus, sov där en natt och tog sedan morgonfärjan vid 07.30 mot Mykonos. Väl framme på Mykonos gick vi fram till den damen som vi tyckte såg trevligast ut och frågade om hon hade några rum lediga. Hon hade ett par lediga rum och efter ett par tappra försök att pruta på priset fick vi se oss som besegrade och langa fram 35€ var per natt. För att vara Mykonos ska detta vara ett bra pris.

Vi fick skjuts till hotellet och slängde snabbt in våra väskor, plockade fram varsin bikini och gick ner mot stranden. Det ska finnas ett 20-tal riktigt fina stränder här på Mykonos. Den stranden vi hängde på igår var en mysig, liten och väldigt stekig strand - många där hade nog mer pengar än vi någonsin kommer att se röken av. Vi bredde ut våra handdukar, snackade på om livet och toppade eftermiddagen med en gigantisk glass innan vi vandrade hem igen.

På kvällen tog vi oss in till Mykonos stad för att kolla solnedgång, äta middag, dricka varsin drink och strosa runt. Magiskt vacker stad!

Solnedgången!

Så himla fint!

Vi strosade ett tag för att hitta en restaurang som var mysig, kändes grekisk och som inte skulle kosta skjortan. Vi hittade en fullträff, god mat, trevlig personal, mysigt ställe och vettiga priser.

Vi började med varsin mojito. Denna drink har jag sett fram mot sedan vi bokade resan!

Fried calamari, bland det bästa jag vet med Grekland!

Och så lite grillad svärdfisk. Vi delade på rätterna och kom fram till att vi ska fortsätta med den taktiken resten av resan, då kommer vi ju få äta hur mycket god mat som helst.