Parikia Paros

Igår var en speciell dag, 07.40 lämnade vi Naoussa och hade siktet inställt på Punta port på Paros. Vi hade läst oss till att det skulle finnas bra kitesurfing där och utgick från att det skulle finnas bra boende med. Tji fick vi. Vi väntade någon timme i Parikia innan vi tog bussen mot Punta. Det var en kort bussfärd på cirka en kvart och när vi rullade genom byn kände båda att här kan vi ju inte bo (!!). Vi köpte snabbt en ny biljett och åkte med busschauffören tillbaka till Parikia. Han tyckte vi var knäppa och skrattade gott åt oss och att vi ville med tillbaka. Efter en snabb överläggning bestämde vi oss för att leta boende i Parikia istället och ha det som utgångspunkt de kommande tre dagarna. Parikia är den största staden på Paros och det är dit alla färjorna kommer. Vi fick en bra deal på Rooms Mike och valde därför att bo här våra sista dagar (50 € natten för båda).

Vi bestämde oss även för att hyra en fyrhjuling i två dagar och gick säkert runt i två timmar innan vi hittade något. Varken Marie eller jag har varit med om att det varit så svårt att få tag på fyrhjulingar innan. Att det är högsäsong även på Paros råder det inga tvivel om. Det har dock aldrig känts speciellt knökfullt så man undrar ibland vart alla håller hus.

Fyrhjulingen som vi hittade kan ha varit Paros långsammaste, trots gasen i botten så var vi tvungna att putta upp den för två backar. När man gasade kunde det gå bra några minuter och sedan tappade den fart. Sakta men säkert tuffade vi framåt och hann klämma in ett par fina stränder innan det började skymma.

Farten vi höll var perfekt "kunna prata med varandra fart" och "njuta av utsikten fart" men ibland kunde vi känna oss som en trafikfara med tanke på hur sakta det gick.

Första stranden vi besökte hette Molos, en väldigt fin och lång strand med relativt lite folk på. Vi tog ett snabbdopp och tuffade sedan vidare.

Vi åt lunch i den mysiga staden Piso Liviadi och hittade en restaurang med fin utsikt men aningen sämre mat. Man kan inte få fullträff alla gånger.

Efter lunchen tog vi sikte på Golden Beach. Vi hade som plan att stanna till på några till stränder men backarna ner till stränderna såg så pass branta ut att vi starkt tvivlade på om vi skulle komma upp för dem när vi skulle köra vidare.

Att dagarna inte alltid blir som man tänkt sig men ändå slutar väldigt bra har varit standard för oss denna resa. Väl tillbaka i Parikia åkte vi till uthyraren och sa att fyrhjulingen varit lite långsam och tjejen vi hyrt av åkte och hämtade en ny direkt. Vi misstänker att de vetat om att den knappt funkade men att de tänkte att de allt kunde försöka och se om vi skulle reagera eller inte. Fyrhjulingen vi bytte till har vi åkt på idag och jösses vilken skillnad!