Trekking, dag 1 i Kyaukme med Thura

Trekking i Myanmar, vilken upplevelse och vad många erfarenheter rikare vi är nu.
 
 
I torsdags hoppde vi på en buss från Mandalay till Kyaukme där vi skulle gå på en tre dagars trekking uppe i bergen med två övernattningar i olika byar. Vi var ett stort gäng på nio personer plus två guider. På bilden här ser ni Thura (vår guide) längst bak till vänster, sedan Didrik (norsk), Nicky, jag, Cecilia (dansk), Rick (US), Hannes (tysk), Jett (US) och framför oss sitter Elise (norsk) och Will (US). 
 
Vi var ett riktigt härligt gäng som tack vare en kille vid namn Mike, råkade hamna på denna tur ihop. Nicky och jag träffade honom i Mandalay och blev helt sålda på att gå på trekkingen efter det att han berättade om sin upplevelse. Det samma gällde Elise, Didrik, Cecilia och Will som också stött på Mike. 
 
Jag, Nicky, Will och Cecilia träffade sedan varandra på hostelet i Mandalay och på bussen mot Kyaukme mötte vi Jett och Rick och frågade om de ville hänga med oss, de var snabba på att nappa och vår lilla grupp växte snabbt.
 
Hannes träffade vi cirka en halv timme innan trekkingen skulle börja på fredagen och efter att Will berättat om den för honom så va även han helt såld och bestämde sig för att hänga på oss. 
 
 
Taggade och förväntansfulla. Tjejer bör täcka knän och axlar i Myanmar så det blev långa byxor och t-shirts för oss alla dagarna. 
 
 
Första tre timmarna av trekkingen innebar att åka moppe bort mot bergen och här har ni Nicky som testar sin. Vi åkte två och två på varje och jag fick åka med Hannes, det kändes tryggare än att jag som aldrig kört innan skulle ge mig ut på vägarna. 
 
 
Alla barn var alltid så glada när vi åkte förbi och sprang fram för att hälsa på oss när vi stod stilla och vinkade åt oss när vi bara åkte förbi. 
 
 
På ett av ställena längs med vägen var det små pojkar som håller på att skolas till munkar som skvätte heligt vatten på alla förbipasserande.
 
 
Vi stannade till för lunch på en lokal restaurang där vi fick varsin tebladssallad - faktiskt väldigt gott! Myanmar är känd för denna sallad och den är därför ett måste att testa när man reser hit.
 
 
Det var riktigt skönt att bara vara passagerare för medan Hannes va fokuserad på vägen kunde jag njuta av de vackra utsikterna. 
 
 
I Myanmar är det många som tuggar tobak och de har något rött i den som gör tänderna röda när de tuggar och tids nog faller de av. Vår guide köpte ett gäng till oss och de som var sugna fick testa. Jag är aningen feg när det kommer till sånt och nöjde mig med att lyssna på de andras omdömen. En del gillade det mer än andra. 
 
 
När vi väl påbörjat trekkingen vår första dag så möttes vi efter ett tag av denna utsikt. Så galet vackert att man nästan ville nypa sig i armen för att fatta att det var på riktigt. 
 
 
Min fina Nicky! 
 
 
Överallt var det personer som ville bjuda in oss till deras hem för en kopp te. Denna man och hans fru blev vårt första stopp och de berättade för oss att se varit gifta i 30 år och har tre söner som alla åkt till Thailand för att jobba. En av deras söner har inte varit hemma på 10 år och de hoppas att han snart ska tjäna så mycket att han kan sända hem en liten slant. 
 
 
De var nyinflyttade och har bara bott i huset (som mannen byggt) i ett halvår. De odlar mycket av det som de behöver själva. Bland bönderna där vi var är det speciellt vanligt att odla teplantage och sedan torka löven och sälja teet.
 
 
Mamma och son som också bodde uppe i bergen. 
 
 
Thura visade hur man kunde blåsa bubblor med hjälp av ett visst typ av löv. 
 
 
Våra guider gick och plockade olika växter och blad under dagarna som vi sedan använde vid matlagningen. Uppe i byarna så lagar de all mat över öppen eld vilket tar betydligt längre tid än hemma att tillaga. Det var mysigt att det tog så lång tid och de lät oss hjälpa till också. 
 
 
Middagsdags, jag hade rätt ont i magen den kvällen så jag kunde tyvärr inte njuta av maten men de andra sa att den var fantastiskt god så jag litar på deras omdöme. 
 
 
God natt och fortsättning följer. Nästa gång ska ni få läsa om dag två, en av de jobbigaste dagarna i mitt liv. Magsjuka och trekking är ingen vidare kombination. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0